نت خزه (Moss) و خزه‌ی بلوط (Oakmoss)

خوانندگان گرامی توجه فرمایید، عطربارون فروشگاه اینترنتی عطر و ادکلن است و هیچ اطلاعی از خرید و فروش  خزه، خزه‌ی بلوط یا اسانس آن‌ها ندارد. این توضیحات صرفا برای درک بهتر فضای بوی عطرها گردآوری شده است.

کپی کردن توضیحات عطر بارون با ذکر منبع مجاز است.

توضیحات عمومی:

نت خزه‌ی بلوط (Oakmoss)خزه‌ها یا گلسنگ‌ها از قدیمی‌ترین گیاهان روی کره‌ی زمین هستند که در مناطق مرطوب جنگلی روی درختان و سنگ‌ها به وفور یافت می‌شوند. خزه‌ها گیاهان بسیار ظریفی هستند و در محیط‌های خشک به سرعت پژمرده می‌شوند. اگرچه بعضی از گونه‌ها محیط خشک را تحمل کرده و با پژمردگی مبارزه می‌کنند ولی تا زمانی که محیط مرطوب نباشد نمی‌توانند تولید مثل کنند. این گیاه کُند رشد اندام مشابه سایر گیاهان (ساقه و ریشه و برگ) ندارد بلکه ساختارهایی شبیه به آن دارد. خزه‌ها به وسیله هاگ تولیدمثل می‌کنند.

خزه بلوط جزء گلسنگ‌ها محسوب می‌شود که در سراسر جنگل‌های معتدل کوهستانی نیمکره شمالی یافت می‌شوند. این گیاهان بیشتر در مرکز و جنوب اروپا رشد می‌کنند و بعد به زادگاه صنعت عطر یعنی فرانسه فرستاده می‌شوند. این خزه که رایحه‌ای تند و تلخ دارد، همانطور که از نامش پیداست این خزه بر روی شاخه و تنه درخت بلوط رشد می‌کند. هر چند ممکن است روی درختان مخروطی از جمله کاج هم یافت شود. خزه‌ها در ابتدا سبز، وقتی خشک می‌شوند سفید و در زمانی که مرطوب هستند به رنگ سبز زیتونی تیره یا زرد در می آیند.

شاخصه‌های بویی:

معمولا وقتی در عطر صحبت از خزه می‌شود منظور خزه‌ی بلوط است. مگر اینکه از ساختارهای رایحه‌ی شبیه به آن بهره گرفته شده باشد. چوب و خزه درخت بلوط جزء نتهای مرغوب و بسیار پرکاربرد در صنعت عطرسازی است که در خانواده چوبی و خانواده شیپغ یا قبرس قرار می‌گیرند. این نت‌ به عنوان تثبیت کننده عطر استفاده می‌شود که نت‌ها ماندگاری عطر را بیشتر می‌کند بلکه رایحه‌ای لطیف و تاثیر گذار جنگلی توام با عطر خاک را به این ترکیبات می‌بخشد. بنابراین این نت یکی از پرکاربردترین نت‌های عطرسازی در کنار مشک، عنبر، چوب صندل و چوب سدر است. عصاره مشتق شده خزه بلوط دارای عطر جوهر مانند، تلخ و تند است که حس وحال زمین خزه‌ بسته‌ی جنگل‌های انبوه بلوط را به شما منتقل می‌کند. این نت به خوبی با نت‌های گلی و سبز ترکیب می‌شود و یک عطر شرقی بی نظیر و خوش بو را به وجود می آورد. یک نوع خاص از این خره روی درخت کاج رشد می‌کند که کمی متفاوت است و بویی شبیه به سقز دارد که ارزش بسیار بالایی برای عطرسازان دارد.
عطرهای زیر از جمله عطرهایی که نت Oak Moss یا خزه بلوط در آنها خود نمایی می‌کند:

Creed Aventus

Chanel n°19

Dior Miss Dior

Gorgio Armani Acqua De Gio

Azzaro Pour Hommeنت خزه‌ی بلوط  (Oakmoss)

Lalique Pour Homme Lion

Jacques Bogart One Man Show

Davidoff Cool Water For him

Emper Epic Aventure

Mercedes Benz Silver

Emper Ranger

عطرهایی که در آن بوی خزه حس می‌شود:

Lalique White

Yves Rocher Comme une Evidence

Seris Splendor

Leila Hatami Teheran For him

Ferrari Radiant Bergamot

Aigner Starlight Gold

کپی کردن توضیحات عطر بارون با ذکر منبع مجاز است.

به این نوشته رای بدهید:

User Rating: Be the first one !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن