ماندگاری (Longevity) و پخش بو (Sillage) در عطر

معمولا عطرها را با دو ویژگی می‌سنجند، پخش بو (Sillage) و ماندگاری (Longevity). پخش بو یعنی اینکه وقتی شما عطر را مصرف می‌کنید بعد از مدتی چند نفر و در چه فاصله‌ی فضایی از شما بوی عطر شما را حس خواهند کرد. اگر تا فاصله‌ی چند متری و حتی پس از عبور شما عطر شما حس شود یعنی پخش بوی خیلی خوبی دارد و اگر برای حس کردن آن لازم است که افراد لباس شما را به بینی خود بچسبانند یعنی پخش بو خیلی ضعیف است. اما در مورد پخش بو دو نکته مهم وجود دارد. یک اینکه شما خودتان نمی‌توانید مرجع صالحی برای نظر دادن در مورد پخش بوی عطر خود باشید. چون مغز به صورت طبیعی عواملی که به صورت مداوم اطلاعاتشان ارسال می‌شود را به مرور نادیده می‌گیرد. به بیان دیگر شما به بوی عطر خود به مرور زمان عادت می‌کنید، به خصوص اگر تنها از یک عطر استفاده می‌کنید. دو اینکه این پخش بو به عوامل محیطی مثل درجه حرارت هوا، رطوبت هوا، وجود ذرات معلق در هوا همچنین محلی که شما عطر را روی بدن یا لباس خود اسپری کرده‌اید بستگی دارد. بنابراین پخش بوی عطر شما در شرایط مختلف متفاوت خواهد بود. هرچه دمای هوا و محلی که عطر روی آن اسپری شده بیشتر باشد و رطوبت و ذرات معلق موجود در هوا کمتر باشد بدیهی‌ست عطر بهتر پخش می‌شود. به علاوه ماهیت بو و کیفیت مواد تشکیل دهنده‌ی عطر نیز در پخش بو موثرند. عطرهای خنک زودتر در فضا پخش می‌شوند ولی کمتر در فضا باقی می‌مانند.

 

جمع شدن ماندگاری و پخش بو در عطری که خوشبو هم باشد منجر به بالا رفتن قیمت عطر خواهد شد. بنابراین گاهی لازم است یکی از این عوامل را فدای دیگری کنید.

 

ماندگاری هم که برای همه مشخص است و همه به دنبالش هستند. ماندگاری ارتباط مستقیم با غلظت مواد عطری موجود در عطر دارد که در پست‌های پیشین به آن پرداختیم با ذکر این نکته که ماهیت بو روی ماندگاری هم تاثیر دارد و عطرهای گرم و شیرین معمولا ماندگارترند. به علاوه جنس و بافت محلی که عطر روی آن افشانده شده نیز تاثیر به سزایی دارد. به عنوان مثال بعضی پوست‌ها به علت خشکی زود عطر را به خود جذب می‌کنند و ماندگار و پخش بو را پایین می‌آورند. در نهایت این دو عامل روی هم تاثیر دارند. چون ممکن نیست هم عطری ماندگاری فوق‌العاده داشته باشد هم پخش بوی فوق‌العاده در تمام ساعاتی که عطر ماندگاری دارد، چون تعداد مولکول‌های عطری که در هر پاف عطر موجود است محدود است، و اگر این تعداد سریع پخش شوند و حس شوند به تبع ماندگاری پایین خواهد آمد. بنابراین پخش بوی عطر یک منحنی است که در عطرهای با پخش خوب، در ابتدای مصرف عطر بالا است و به مرور پایین می‌آید، یعنی حتی اگر عطر شما ماندگاری بالایی هم داشته باشد، در بخش پایانی عطر پخش اولیه را ندارد و برای به به دست آوردن همان پخش بو باید عطر را دوباره تست کنید. پس عطرهای زیادی هستند که تا چند ساعت پخش بوی خوب و ماندگاری نهایی خوبی نیز دارند. که جمع شدن این دو عامل در عطری که خوشبو هم باشد منجر به بالا رفتن قیمت عطر خواهد شد. بنابراین گاهی لازم است یکی از این عوامل را فدای دیگری کنید.

کپی کردن توضیحات عطر بارون با ذکر منبع مجاز است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن