شوره سر (Dandruff)

شوره یا پوسته‌ی سر چیست؟

شوره سر یا Dandruff یک بیماری شایع پوستی است که با پوسته پوسته شدن و خارش کف سر همراه است. علت این بیماری ناشناخته است، اما عوامل ژنتیکی و محیطی بر شدت و ضعف آن تاثیر به سزایی دارد. شوره سر، بیماری خیلی جدی یا نگران کننده ای نیست و در بیشتر مواقع با اصلاح روتین مراقبت از پوست و مو و استفاده از شامپو‌های روزانه متناسب با پوستتان یا شامپو‌های درمانی در موارد حادتر قابل کنترل است. به طور کلی این بیماری انواع و علت های مختلفی دارد، شاید تا به حال نمی‌دانستید ولی دو نوع رایج شوره پوست خشک و شوره پوست چرب وجود دارد. کنترل و درمان سریع شوره به شناسایی نوع شوره بستگی دارد. تشخیص این امر گاهی کار ساده‌ای نیست، به ویژه زمانی که جنس مو با کف سر متفاوت باشد. در ادامه به توضیح هر یک می پرداریم.

شوره‌ی خشک:

این نوع شوره همان‌طور که از نامش پیداست از خشکی بیش از حد پوست کف سر نشات می‌گیرد. به تبع برای درمان این نوع شوره باید از محصولاتی استفاده کنید که به پوست کف سر رطوبت لازم را برساند. اولین و مهم‌ترین نشانه پوسته یا شوره‌ی خشک بافت پوسته‌هایی است که پس از شانه کردن یا به صورت روزمره روی لباستان می‌ریزد. پوسته‌ی خشک، معمولا ریز و سفیدتر است و بافت خشکی مثل پوست مرده دارد. اگر به طور کلی پوست بدن و صورت شما نیز خشک و اگزمایی است، احتمال اینکه درگیر شوره خشک شده باشید بیشتر است.

در حالت اولیه استفاده از شامپوهای ضد شوره خشک مانند شامپو فارماسریز اگزوفارما ضد شوره موهای خشک می‌تواند به شما کمک کند. اگر شوره‌ی شما با خارش، سوزش و التهاب همراه است، محصولاتی مثل شامپو فارماسریز اگزوفارما کنترل خارش پوست را به شما توصیه می‌کنیم.

شوره‌ی چرب:

این نوع شوره را چربی زیاد پوست سر ایجاد می‌کند. بارزترین نشانه‌ی این نوع شوره بافت درشت آن است که گاهی می‌تواند به قطر یک میلی‌متر هم برسد. به علاوه اگر این شوره‌ها را بین انگشتان خود فشار دهید رد چربی ناشی از آن را می‌توانید به خوبی ببینید. این شورها معمولا به زردرنگ متمایل هستند. انگشتان خود را داخل موهایتان فروبرده و به آرامی با نوک انگشتان پوست سر را ماساژ دهید، اگر در نوک انگشتانتان احساس چربی کردید احتمالا مشکل شوره شما شوره‌ی چرب است. در حالت خفیف شامپوهای کنترل‌کننده چربی کف سر مانند شامپو فارماسریز سبوفارما ضدشوره چرب و در حالت پیشرفته‌تر شامپو فارماسریز سبوفارما کنترل چربی پوست سر برای کنترل این نوع شوره موثر هستند.

لازم به ذکر است این توضیحات و روش‌ها برای شناسایی اولیه و خانگی مشکل موی شما و در جهت بالا بردن اطلاعات عمومی مخاطبین است. بنابراین این توضیحات هیچ‌گاه جایگزین مراجعه به پزشک متخصص نخواهد بود. اگر مشکل شما با این موارد حل نشد، به طور حتم مشاوره با یک متخصص پوست و مو به شما کمک خواهد کرد.

User Rating: Be the first one !

عطر بارون

ما در عطر بارون می‌کوشیم که تصویر جامع‌تر و بهتری از عطر ایجاد کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن