نت عنبرسائل (Ambergris)

خوانندگان گرامی توجه فرمایید، عطربارون فروشگاه اینترنتی عطر و ادکلن است و هیچ اطلاعی از خرید عنبرسائل یا اسانس آن ندارد. این توضیحات صرفا برای درک بهتر فضای بوی عطرها گردآوری شده است.

عطربارون عنبرسائل

 

عنبرسائل چیست و چه ارتباطی به نهنگ عنبر دارد؟

شاید بتوان عنبر سائل (Ambergris) را یکی از گران‌ترین مواد اولیه عطرسازی نامید. این ماده نایاب است بنابراین عطر نایاب و خاصی نیز دارد. عنبرسائل نوعی از عنبر است که منشا حیوانی دارد و توسط اسپرم وال (sperm whale) یا نهنگ عنبر تولید می‌شود. در واقع  عنبرسائل تازه، ترشحات دستگاه گوارشی این نوع نهنگ است که به درون آب ریخته می‌شود و پس از سالها تبدیل به ماده‌ای گرانبها میشود. عنبر سائل تازه خاکستری رنگ با درونی قهوه‌ای سوخته است. که قابل انعطاف و چسبناک است (مثل گِل رس) و بوی تند کود مانند دارد که بسیاری از مردم آن را ناخوشایند می‌نامند. بنابراین عنبر سائل تازه استفاده خاصی ندارد. این ماده در اثر غوطه‌ور بودن به مدت طولانی (حدود 20 سال) در آب اقیانوس و ترکیب شدن با نمک و آب دریا و تابش خورشید تغییر رایحه داده و بوی دریا به خود میگیرد. هرچه این ماده بیشتر در آب اقیانوس باقی بماند رنگ آن سفیدتر و بوی آن نیز ملایم‌تر می‌شود. بنابراین با کیفیت‌ترین و کمیاب ترین نوع آن عنبر سائل سفید است که ابعاد کوچک‌تری دارد.

عطر عنبرسائل:

نمی‌توان عطر عنبر سائل را به درستی توصیف کرد، چون انواع مختلفی برای آن وجود دارد و هر یک جنس بوی خود را دارند اما به طور خلاصه می‌توان آن را نتی دریایی، حیوانی و شیرین توصیف کرد. دلیل اطلاق نام عنبر به این ماده شاید شیرینی و گرمی آن باشد که یادآور نت عنبر است. همچنین شباهت‌هایی بین نت عنبرسائل و لبدانوم وجود دارد که به دلیل قیمت و ملاحظات زیست محیطی گاهی از لبدانوم به جای عنبر سائل استفاده می‌شود هرچند تفاوت‌ها مشخصی بین این دو نت وجود دارد.

کاربرد عنبرسائل در عطرسازی:

یکی از کاربردهای اصلی نت عنبر سائل در عطرسازی به دلیل ماهیت بو، تولید عطرهای دریایی و آبی است که بین جوانان محبوبیت زیادی دارند.
از معروف‌ترین عطرهای با نت عنبر سائل می‌توان از عطرهای زیر نام برد:

اودپرفیوم زنانه سنتودیو ویولن (Scentudio Violin)

اودتویلت مردانه آزارو ویزیت (Azzaro Visit)

اودتویلت مردانه آرماف کلاب د نوی اینتنس (Armaf Club de Nuit Intense)

اودپرفیوم زنانه ایکسی تونل گورمند (IXXI Tonnelle Gormande)

اودپرفیوم مردانه اسپلندور سریس (Splendor Seris)

اودپرفیوم مردانه بوگاتینی اورینتال  (Laura Bugatini Oriental)

عطر بارون

ما در عطر بارون می‌کوشیم که تصویر جامع‌تر و بهتری از عطر ایجاد کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن