نت گل شمعدانی یا گرانیوم (Geranium)

خوانندگان گرامی توجه فرمایید، عطربارون فروشگاه اینترنتی عطر و ادکلن است و هیچ اطلاعی از خرید گل شمعدانی یا اسانس آن ندارد. این توضیحات صرفا برای درک بهتر فضای بوی عطرها گردآوری شده است.

 

توضیحات عمومی:

گل شمعدانی یا گرانیوم، نام یک سرده از تیره شمعدانیان (Geraniaceae) است که در انگلیسی به آن cranesbill نیز گفته می‌شود. هرچند در فارسی معمولا به صورت رایج به همه‌ی گل‌های خانواده‌ی بزرگ Geraniaceae، شمعدانی گفته می‌شود. گرانیوم، بیش از 400 گیاه گل‌دار با گل‌های زیبا را شامل می‌شود که بیشتر جنبه تزئینی دارد.

خواستگاه گل شمعدانی و موارد استفاده:

این گیاه در نواحی معتدل رشد می‌کند ولی در آب و هوای شرق مدیترانه بیش‌تر یافت می‌شود. همچنین در چین و ماداگاسکار گونه‌ای از شمعدانی کشت می‌شود که روغن موسوم به بوربون از آن استخراج می‌شود. رنگ‌های متفاوتی برای گل شمعدانی وجود دارد ولی گونه‌های قرمز، سفید و گلبهی عمومیت بیشتری دارند. گل شمعدانی سمبل محبت، پاکی و نیکی در فرهنگ‌های مختلف از جمله فرهنگ مسلمانان است. بعد از استفاده‌ی زینتی یکی از مهم‌ترین استفاده‌های شمعدانی‌های عطری تولید عطر است.

نت شمعدانی در عطرسازی و نحوه استخراج آن:

روغن معطر گل شمعدانی که از طریق تقطیر با بخار گل‌برگ‌های شمعدانی حاصل می‌شود عموما بویی شبیه به رز دارد با این تفاوت که از بوی نت رز کمتر پودری است و لیمویی‌تر از آن است. بسته به گونه‌ی شمعدانی و محل پرورش روغن آن نیز می‌تواند شاخصه‌های مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال اسانس بوربون، الجزیره، فرانسه و مراکشی از شناخته شده‌ترین روغن‌های شمعدانی هستند. معروف‌ترین آن‌ها که بوربون است عطری سبز و میوه‌ای نعنایی دارد که ته بوی رز در آن وجود دارد. روغن فرانسوی گلی‌تر و و رزی‌تر است. روغن شمعدانی ممکن است با روغن رز اشتباه گرفته شود در حالی‌که تفاوت‌های زیادی دارند اگرچه گاهی به دلیل شباهت با رز و قیمت ارزان‌تر به جای روغن رز به کار می‌رود. عصاره‌ی گرانیوم از تقطیر قسمت‌های بیرون از خاک گیاه حاصل می‌شود که ماده‌ای غلیظ مانند روغن زیتون، با بوی تند گیاهی و ته بوی شیرین رز-نعناع است.از روغن و عصاره‌ی گرانیوم در عطرهای شیپغ، سرخسی، گیاهی و گلی استفاده‌ی زیادی می‌شود. در عطرهای معروف زیر نت شمعدانی وجود دارد:

ادوتویلت مردانه پلیس جنتلمن

ادوپرفیوم مردانه ورسای فاما

ادوپرفیوم مردانه سنتودیو پیانو

ادوپرفیوم مردانه فراست لجند

ادوپرفیوم مردانه ورسای اکسکلوسیو من

ادوتویلت مردانه یو دی وی بلو

ادوتویلت مردانه یو دی وی

ادوتویلت مردانه دیزل اونلی د بریو های

ادوتویلت مردانه دیزل اونلی د بریو وایلد

ادوپرفیوم مردانه گرنویل تورنادو

ادوتویلت مردانه ژاک بوگارت سیلور سنت

ادوپرفیوم مردانه‌ ویوا ویتا اسپید

ادوتویلت مردانه ژاک بوگارت وان من شو

ادوتویلت مردانه فرانک اولیویر بلک تاچ

ادوتویلت مردانه ال.12.12 مگنتیک

ادوتویلت مردانه زیپو ارجینال

ادوتویلت مردانه ورساچه اروس (Versace Eros Pour Homme)

ادوتویلت مردانه-زنانه فراری ریدیانت برگامو 

ادوتویلت مردانه دیویدوف کول واتر (Cool Water Davidoff )

ادوتویلت مردانه دیویدوف زینو  (Zino Davidoff )

 

عطر بارون

ما در عطر بارون می‌کوشیم که تصویر جامع‌تر و بهتری از عطر ایجاد کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن