دسته‌بندی غلظت عطر (Fragrance concentrations)

محصولات صنعت عطر بر اساس درصد پایه روغنی عطر خالصی که در آن موجود است تقسیم‌بندی می‌شود. این پایه روغنی ماده اصلی عطری است و حامل رایحه‌ی خوشی است که ما استشمام می‌کنیم. این ماده غلیظ به دلیل گرانقیمت بودن و دشواری در مصرف با رقیق کننده‌ای فرار ترکیب می‌شود و عطری یا ادکلنی که ما مصرف می‌کنیم تولید می‌شود. در ایران این پایه روغنی عطر نامیده می‌شود. اما مایع روغنی که با نام اسانس یا عطر با سرنگ در ظروف شیشه‌ای تزریق می‌شود و به صورت گرمی فروخته می‌شود معمولا ماده پارافینی غیر استانداردی است که شبیه آن عطر معروف به صورت شیمیایی تولید شده و هیچ ربطی به کارخانه‌های معروف عطرسازی ندارد که ممکن است غیر بهداشتی نیز باشد. به عنوان مثال هیچگاه Chanel عطر خود را به صورت کیلویی به کشورهای دیگر نمی‌فروشد. ما در ادامه‌ی این نوشته سعی می‌کنیم برخی از تصورات رایج و البته غلط در زمینه عطر را تصحیح کنیم. 
برای اینکه یک عطر در فضا پخش شود نیاز به نوعی ماده فرار است که اول از خودش بویی به عطر اضافه نکند دوم اینکه فرار باشد و منجر به پخش شدن مولکول‌های عطر در فضا شود، این ویژگی در الکل و ترکیبات آن موجود است. بنابراین عطری که می‌خریم از پایه روغنی، پایه الکلی و برخی نگهدارنده‌ها و احتمالا مواد رنگی تشکیل شده است. در ادامه به معرفی دسته‌بندی عطرها بر اساس غلظت ماده عطری می‌پردازیم:


1-اسپلش‌ها، اسپری‌ها و افترشیوها:

بازه‌ی وسیعی از محصولات بهداشتی و عطری معطر در این بازه قرار میگیرند. محصول زیر 1 درصد پایه روغنی دارد. یعنی فراریت بالا و ماندگاری درحدود 1 ساعت. عمده استفاده این محصولات برای محیط‌های ورزشی و خصوصی است. بنابراین هیچگاه انتظار نداشته باشید که اسپری بدن جایگزین عطر شود و از اسپری بدن‌های با کیفیت انتظار ماندگاری 10 ساعت نداشته باشید، اگر همچین اسپری بدنی دارید احتمالا غیر استاندارد است. نکته بعدی اینکه برخی از برندهای عطری در کنار عطرهای محبوب خود، ژل دوش، لوسیون بدن یا اسپری بدن با همان بو تولید می‌کنند تا دوستداران آن عطر بتوانند ببیشتر از رایحه‌ی عطر محبوب خود لذت ببرند، این محصولات می‌توانند کیفیت بوی عطر را بهبود بخشند و احتمالا تاثیر کمی بر ماندگاری عطر خواهند داشت، اما اگر پوست خشکی دارید و از لوسیون بدن هم رایحه با عطر خود استفاده کنید بر ماندگاری رایحه‌ی عطر تاثیر به سزایی خواهد داشت.

1- او فرش (Eau Friche):

او فرش‌ها عطرهای خنک و لطیفی هستند که چندان عمومیت ندارند و بیشتر برای کسانی تولید شده است که نسبت به بوی تند حساسیت دارند. بسیاری از عطرهایی که نامشان او فرش هست نیز در واقع او د تویلت هستند. مانند Versace Eau Friche که روی کارتن آن EDT درج شده است. بنابراین این دسته با سایراو د کلون و او دتویلت همپوشانی دارد. این دسته از عطرها بین 1 تا 4 درصد ماده عطری دارند و ماندگاری بین 3 تا 5 ساعت دارند.


2-او د کلون (Eau de Cologne):

او د کلون اولین بار برای محصولی با همین نام که توسط Kölnisch Wasser عطار شهیر آلمانی در شهر کلن آلمان تولید شده بود به کار رفت که معنی لغت به لغت آن آب کلن است، خلوص ماده عطری در این محصول به الگویی برای تولیدات دیگر بدل شد و این نام تا به امروز باقی مانده است. بنابراین ادکلنی که به تمام محصولات عطری می‌گوییم ریشه در همین عبارت دارد. بر اساس تعاریف موجود این محصول 2 تا4 درصد پایه روغنی و تا 3 ساعت ماندگاری دارد.

3-او د توالت (Eau de toilette):

بیشتر محصولاتی که می خریم در واقع به اختصار EDT هستند. نکته دیگر این‌که بیشتر محصولات مردانه و اسپرت هم EDT هستند. 5 تا 15 درصد پایه روغنی و تا 4 ساعت ماندگاری دارند. بنابراین باز هم تاکید می‌کنیم که از او د تویلت‌های خود هم انتظار ماندگاری عجیب نداشته باشید. اگر او د تویلتی روی پوست شما 5 ساعت دوام داشته باشد یعنی نمره خیلی خوبی در ماندگاری کسب کرده است و اگر او د تویلتی روی پوست شما 2 روز ماندگاری دارد باید به اصالتش شک کنید.


4-او د پارفوم (Eau de parfum):

بیشتر محصولات زنانه EDP هستند. 15 تا 20 درصد ماده خالص و تا 6 ساعت ماندگاری دارند. برخی معتقدند هرچه عطر خالص‌تر شود در عین حالی که به ماندگاری آن افزوده می‌شود، از پخش بوی آن کاسته می‌شود. با وجود اینکه حضور ماده فرار بیشتر، سرعت تبخیر را بالاتر می‌برد و این یعنی عطر در زمان کوتاهی بیشتر پخش می‌شود. این نگاه که او د پرفیوم‌ها پخش کمتری نسبت به او د تویلت‌ها دارند همیشه درست نیست و تا حد زیادی به کیفیت بو و کیفیت عطر بستگی دارد.


5-پارفوم یا پرفیوم (parfum):

محصولات محدودی در بازار این حد از خلوص را دارند و معمولا کم حجم و گرانقیمت هستند. برای این نوع از عطر می‌توان Terre d’Hermes Parfum یا Hugo Boss Perfume Edition را مثال زد. 20 تا 30 درصد ماده خالص و تا 8 ساعت ماندگاری دارند. بنابراین می‌توان گفت انتظار ماندگاری بالای 1 روز (در خوشبینانه‌ترین حالت!) در بین عطرهای اصیل عمومیت ندارد. 
پس ماندگاری عطر هیچ ارتباطی به قیمت خرید آن ندارد. چیزی که قیمت عطر را تعیین می‌کند برند و کیفیت مواد به کار رفته در عطر است. به علاوه منظور از ماندگاری در این نوشته حداکثر ساعتی است که عطر به خوبی در اطراف شما حس می‌شود. پس ممکن است در عطرهای ماندگار تا ساعت‌ها با بوییدن لباس خود عطر آن را حس کنید اما با عبور از جایی دیگران عطر شما را حس نخواهند کرد. بنابراین انتظارات عجیب یعنی ماندگاری تا دو روز یا یک هفته از عطر خود نداشته باشید تا آب به آسیاب کلاهبرداران نریزید.

در نهایت باید گفت تمام این دسته‌بندی‌ها از نظر غلظت دقیق هستند نه از نظر زمان ماندگاری، یعنی ممکن است تجربه‌ی شما از این زمان متفاوت باشد.

(کپی کردن توضیحات عطر بارون با ذکر منبع مجاز است)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن