هرم بویایی (Olfactory pyramid)

این روزها عبارت «هرم بویایی» در صنعت عطر خیلی شنیده می‌شود. اگر دقیق متوجه معنی این عبارت نمی‌شوید یا دوست دارید اطلاعات خود را مرور کنید در ادامه متن با ما همراه باشید.


هرم بویایی:

عطر‌ها و ادکلن‌ها ترکیبات پیچیده‌ای از مواد مختلف شیمیایی و طبیعی هستند که فرمول واقعی آن‌ها به صورت محرمانه باقی می‌ماند. حتی اگر این فرمول‌ها در اختیار عموم مردم قرار بگیرند باز هم برای عموم مردم پیچیده وغیرقابل درک هستند. اما با وجود این ترکیب پیچیده با تشبیه یک عطر به یک قطعه موسیقی می‌توان رایحه‌های عطری که به مشام ما می‌رسد را به قطعات ساده‌تری که نت بویایی نامیده می‌شود تقسیم کرد. بنابراین عطراصیل از این منظر شبیه به یک قطعه موسیقی فاخر یا حتی هر جلوه‌ی دیگری از هنر است. حتی غیرحرفه‌ای‌ها هم می‌توانند ویژگی‌های بوی گل را حس کنند. همانطور که زیبایی یک گل در تابلوی نقاشی برای همه قابل درک است.
در واقع نت بویایی، بویی مشخص و مجزا است که در عطر حس می‌شود. آکورد مانند آنچه در موسیقی داریم هم‌نوازی این نت‌هاست. یعنی مجموعه‌ای از نت‌ها آکورد را تشکیل می‌دهد. اما نکته‌ی مهم دیگر این است که حتما شما هم حس کرده‌اید بوی ادکلن‌ شما در طول روز تغییر می‌کند، دلیل این پدیده‌ آن است که هر یک از نت‌های تشکیل‌دهنده عطر فراریت متفاوتی دارند و با ترتیب متفاوتی تبخیر می‌شوند این تفاوت در زمان حس کردن هر یک از نت‌ها منجر به پیدایش هویت عطر می‌شود. حرکت بوی عطر از اولین نت تا آخرین نت چرخه عمر عطر نامیده می‌شود. با این توضیحات هرم بویایی قابل درک می‌شود. هرم بویایی نمودار چرخ عمر عطر است که متشکل از 3 بخش است: نت‌های ابتدایی در نوک هرم، نت‌های میانی و نت‌های پایانی. نت‌های ابتدایی متشکل از نت‌ها و بوهایی است که بلافاصله پس از اسپری کردن عطر تا حدود 15دقیقه حس می‌شود و معمولا قوی و تند و تیز است، شاداب و پرانرژی است بنابراین به همان نسبت هم فرار است و پخش بوی خوبی دارد. آکورد میانی یا قلب عطر بخشی است که با از بین رفتن نت‌های آغازی حس می‌شود و زمان می‌برد که جا بیوفتد بنابراین ممکن است در آغاز خوب حس نشود. این نت‌ها معمولا جان و درون‌مایه‌ی اصلی عطر هستند و شخصیت عطر را شکل می‌دهند، بنابراین در بسیاری از مواقع به آن قلب عطر یا Heart Notes اطلاق می‌شود. اما گاهی نت‌های میانی گاهی برای پنهان کردن نت‌های پایانی استفاده می‌شوند و تا حدود نیم ساعت دوام می‌آورند. در پایان نت‌های پایانی از راه می‌رسند که معمولا با نت‌های قلب عطر تشکیل یک آکورد می‌دهند. این نت‌ها که معمولا از نت‌های سنگین، چوبی، رزینی، عنبری یا مشکی تشکلی می‌شوند، ماندگارترین نت‌های عطر هستند بنابراین ماندگاری عطر در گرو این نت‌هاست که تا چند ساعت دوام می‌آورند.

سرعت تبخیر خانواده‌های بویایی:

حال با توضیحاتی که داده شد می‌توان گفت برخی از ترکیبات عطر فراریت مشابهی دارند و در یک طبقه دسته‌بندی می‌شوند. به عنوان مثال آنچه در تصویر این پست می‌بینید نمونه‌ای از این طبقه‌بندی است. یعنی برخی از خانواده‌های عطر زودتر تبخیر می‌شوند و برخی دیرتر. بنابراین معمولا نت پرتقال یا در مجموع آکورد مرکباتی بیشتر در نوک هرم حس می‌شود تا در نت‌های پایانی و برعکس آن عنبر یا آکورد شرقی هیچ‌گاه در نت‌های آغازین حس نمی‌شود. بر این اساس و شباهت رایحه دسته‌بندی خانواده‌های عطرسازی شکل گرفته است که هر خانواده متشکل نت‌های مختلف است.

(کپی کردن توضیحات عطر بارون با ذکر منبع مجاز است)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن