نت آلدهید یا آلدئید (Aldehydes)

خوانندگان گرامی توجه فرمایید، عطربارون فروشگاه اینترنتی عطر و ادکلن است و هیچ اطلاعی از خرید و فروش آلدهید و اسانس آن ندارد. این توضیحات صرفا برای درک بهتر فضای بوی عطرها گردآوری شده است.

توضیحات عمومی:

 با پیشرفت علوم و فناوری برخی نت‌های بویایی کاملا جدیدی در عطرسازی تولید شده است که سابق بر این در طبیعت وجود نداشته است. آلدهید یکی از معروف‌ترین این نت‌هاست. آلدهید در واقع نام شاخه‌ای از پیوند‌های آلی است اما در عطرسازی آلدهید به اسیدهای چرب و معطری اطلاق می‌شود که خود نوعی آلدهید هستند و امروزه در عطرهای بیشماری مورد استفاده قرار می‌گیرد و عطرسازان را قادر ساخته است که شاهکاری چون Allure Homme Sport را خلق کنند.

چگونگی رایحه آلدهید:

این نت رایحه ای صابونی، چرب، لیمویی، سبز، گلی حتی در مواردی ادویه‌ای و شبیه به بادام دارد. و باتوجه به ساختار مولکولی که دارد می‌تواند رایحه‌های متفاوتی ایجاد کند. به عنوان مثال بسته به نوع آلدهید به کار رفته رایحه‌های آن می‌تواند به گل‌های مختلفی از جمله یاس، رُز و زنبق شبیه باشد یا آلدهیدهای چوبی بویی شبیه به سدر، پچولی و بلوط دارند، به همین دلیل نه تنها در صنایع عطرسازی بلکه در کلیه فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی کاربرد روز افزونی دارد. با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها شاید تشخیص این نت در عطر برای غیر حرفه‌ای‌ها کار آسانی نباشد و با دیدن آن در ترکیبات عطر بدون بوییدن عطر نتوان نتیجه‌گیری خاصی در مورد عطر کرد.

انواع آلدهید:

اگر به دنبال راهنمایی بهتری هستید باید فرمول آلدهید به کار رفته در عطر را بدانید، به عنوان مثال آلدهید 7 کربنی بویی سبز و گیاهی دارد، 8 کربنی بویی پرتقالی، 9 کربنی بویی رُزی، 10 کربنی بویی مرکباتی و شبیه به پوست پرتقال، 11 کربنی بویی شبیه به برگ گشنیز، 12 کربنی بویی شبیه به بنفشه، 13 کربنی بویی چرب و گریپ‌فروتی و 14 کربنی بویی شبیه به پوست هلو دارد. حال با توجه به ترکیب به کار رفته در عطر باید فضای عطر را پیش‌بینی کرد. به عنوان مثال در Chanel No. 5 از C10، C11 و C12 استفاده شده است، بنابراین فضایی چرب، مرکباتی و گلی در عطر ایجاد می‌کند. یعنی نت آلدهید مانند زمینه‌ای محو می‌تواند فضایی ایجاد کند که نت‌های بویایی از خانواده‌های مختلف راحت‌تر در کنار یکدیگر قرار بگیرند. با این توضیحات می‌توان گفت این نت معمولا در بخش ابتدایی و میانی عطرهای خنک و زنانه حس می‌شود. از جمله عطرهای معروف با نت آلدهید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مردانه آزارو دسیبل (Azzaro Decible)

ادوتویلت زنانه میس دیور (Dior Miss Christian Dior)

ادوتویلت زنانه ژوپ فم (Joop! Femme)

ادوتویلت مردانه باس باتلد اسپورت (Boss Bottled Sport Hugo Boss for men)

ادوپرفیوم زنانه شنل نامبر 5 ( Chanel No 5 EDP)

ادوپرفیوم زنانه یودی‌وی گلد ایسیم (UDV Gold Issime)

عطر بارون

ما در عطر بارون می‌کوشیم که تصویر جامع‌تر و بهتری از عطر ایجاد کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن