نت چوب عود (Oud Wood or Agar Wood)

خوانندگان گرامی توجه فرمایید، عطربارون فروشگاه اینترنتی عطر و ادکلن است و هیچ اطلاعی از خرید و فروش عود، چوب عود، روغن یا اسانس آن‌ ندارد. این توضیحات تنها برای درک بهتر فضای بوی عطرها گردآوری شده است.

کپی کردن توضیحات عطر بارون فقط با ذکر منبع مجاز است.

توضیحات عمومی:

نت چوب عود (Oud Wood)در جنوب شرقی آسیا نوعی درخت به نام Aquilaria وجود دارد. این درخت برای مقابله با حمله‌ی باکتری یا قارچی صمغی ترشح می‌کند که موجب چوب سخت شدن و تیره شدن آن قسمت از تنه‌ی درخت می‌شود. چوب آگار (انگلیسی: Agarwood) آن بافت صمغی، درونِ تنه‌ی درخت Aquilaria است. این چوب عطری خاص دارد و هرچه بافت صمغی کهنه‌تر شود عطر آن بیشتر و خاص‌تر می‌شود. آنچه امروزه در فارسی عود گفته می‌شود تکه چوبی‌ بریده شده از این درخت است. عود در ایران باستان نیز وجود داشته است و در اوستا وهوکرته (Vohukereta) نامیده می‌شده است. استفاده از عود در میان اقوام آسیایی از جمله ژاپنی‌ها، چینیان، هندویان، اعراب (خود کلمه‌ی عود ریشه‌ای عربی دارد) و ایرانیان برای مراسم مذهبی و مصارف پزشکی از دیرباز مرسوم بوده است. این پیشینه منجر به این شد که اولین بار در هندوچین از این چوب روغنی عطری تولید شود که بعدها به کشورهای دیگر نیز راه یافت. عطر عود خالص هنوز هم در کشورهای عربی مشتریان زیادی دارد. 

شاخصه‌های بویی نت چوب عود:

امروزه از طریق تقطیر با بخار آب و استخراج با کربن دی‌اکسید عصاره عود را استخراج می‌کنند. که با کیفیت‌ترین عصاره از اولین مرحله استخراج به دست می‌آید. تفاوت آنها نیز از نظر کیفیت بو در این است که در حالت تقطیر با بخار عصاره‌ی عود اندکی رایحه دودی به خود می‌گیرد. برای تولید مصنوعی این نت تلاش‌هایی شد که چندان نتیجه‌بخش نبود و برای عطرهای با کیفیت همچنان از روش‌های طبیعی برای تولید این عصاره استفاده می‌شود. نت عود طبیعی بویی سنگین، بالزامیک، مُشکی، چوبی-فندقی دارد. در حالی‌که نت عود سنتزی بویی چوبی چرمی دارد که آن حس بالزامیک در آن وجود ندارد. اما برای تولید 12 میلی‌لیتر از این روغن به حداقل 20 کیلوگرم چوب عود نیاز است. همچنین به دلیل مسائل زیست‌محیطی و کمیاب شدن این چوب امروزه قیمت هر کیلوگرم عصاره عود در حدود 20 هزار یورو می‌باشد. بنابراین اگر عطر ارزان قیمتی خریدید که نت عود در آن وجود دارد بدون فکر کردن بدانید که نسخه‌ی سنتزی عود را بو می‌کنید. از معروف‌ترین عطرهای با نت عود می‌توان به عطرهای زیر اشاره کرد:

Majnoon By Nimanyادوپرفیوم مردانه نیمانی مجنون

Calvin Klein Euphoria Intense For Him

Liu. Jo Gold

Versace Pour Femme Oud Oriental

Viva Vita Speed

Le Chaumeau Atelier

Mercedes Benz Le parfum

Versace Pour Homme Oud Noir

Roberto Cavalli Tiger Oud

Oud Wood Tom Ford

Exclusive Oud Zara

Dior Homme Parfum Christian Dior

Valentino Noir Absolu Oud Essence

کپی کردن توضیحات عطر بارون فقط با ذکر منبع مجاز است.

User Rating: Be the first one !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن